fredag 19. august 2011

jeg i risør - risør i verden


Pressemelding

Som Risør kommunes kultur stipendiat 2009/2010 er Käthe Øien tilbake i Risør, etter ett år med sin stipendiatutstilling. Fokuset i utstillingen er situasjonen i Risør og i verden det året hun bodde i Risør.

Øien har kalt denne utstillingen “jeg i risør, risør i verden”, hun har satt fokus på 3 store naturkatastrofer samtidig som hun holder ett skrått blikk på sin egen situasjon som Risør kommunes kulturstipendiat i året 2009-2010.

Øiens arbeidsmetode er intuitiv, hun lar seg inspirere av musikk, drømmer, stemninger. Om arbeidsprosessen i forkant av denne utstillingen og dens tema sier hun:

“Jeg kan inspireres av mye, men av og til kommer det bare bilder frem som jeg ikke helt har kontroll på. Jeg må bare male det som kommer for siden å finne en rød tråd i arbeidene. Jeg bodde nå i idylliske Risør og forventet kanskje at det ville materialisere seg vakre landskapsbilder på lerretet, men det skjedde ikke. Det som derimot dukket opp når jeg kom i gang med arbeidet i Risør, var noe jeg oppfattet som sirkler til å begynne med. Jeg arbeider som før nevnt intuitivt, og lot derfor disse sirklene få størst oppmerksomhet.

Etter hvert ser jeg at jeg beveger meg ut i kosmos, med påfølgende katastrofelignende kollisjoner, jeg kan bare fortsette å male og la lerretet guide meg videre. I løpet av året 2010 skjer den ene katastrofen etter den andre ute i verden, - oljeutslippet i Mexico Gulfen, jordskjelvet på Haiti, flommen i Pakistan og mange fler. I Risør var det heller ikke bare idyll og enighet angående situasjonen i Kunstparken.”

Å finne den “røde tråden” for utstillingen tok tid og kom ikke opp til overflaten før en god stund etter at Øien hadde flyttet tilbake til sin bolig og atelier i Oslo. Hun stiller nå ut flere malerier og i tillegg 4 datamanipulerte billedserier, bestående av 8 bilder i hver serie. Tre av seriene er fra katastrofeområdene og en er fra idylliske Risør.

I tillegg 3 tegninger fra det hun kaller friminutter.

http://www.austagderblad.no/kultur/article5710150.ece





1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.austagderblad.no/kultur/article5710150.ece